Kívánatos helyzet egy értékesítőnek vagy vállalkozónak ugye? Egy barátom tegnap azzal hívott fel, hogy az ügyfelei kérték, hogy emeljen árat. Elmesélem a történetet, hátha neked is tanulságos lesz.

Neked blogolunk
Ki hívott taknyosnak, antiCEO módszerek, milyen a jó kérdés, sztorik a villamosról, "hülye" vevő, tévhitek az értékesítésben, árérzékeny piac, munkaerőhiány, HR, nagy ügyfél, marketing, ügyfélszerzés, kommunikáció, kanapé...
Érdekességek, hírek, saját történetek és tapasztalatok a sales, HR, marketing és networking világából, a csapatunktól.
Ha tetszenek a bejegyzések, kérlek like-old a Facebook oldalalunkat is!
Ha átlagon felüli a hozzáállásod, akár tulajdonrészt is kaphatsz, (természetesen cége válogatja), ha nem, akkor a címben említett módon kísérnek ki a cégtől. Igen, a hozzáállásról lesz szó. Ami -bármilyen furcsa is- egy értékesítőnél 75% garancia a sikerre. (20% a tanulási hajlandóság, 5% a tehetség.)
Volt a héten egy érdekes telefonbeszélgetésem. Küldtem egy Vittinger Meetup hírlevelet 4 elkövetkező sales és kkv eseményről. Felhívott egy hírlevél olvasóm, hogy az utóbbi időben több hírlevelem ment ki. Elmondta, hogy őt nem érdekli a sales, ő szolgáltat, nem terméket árul. Neki ez nem releváns. Először is megnyugtattam, hogy csak a névváltás...
3500 Ft átlagárú autómosás helyett 8000 Ft-os autómosás. És jönnek a vevők, tele van a mosó munkával. Igen, megint árazás. De ezt a témát hozza fel nekem a legtöbb üzletkötő, vállalkozó, ezért írok róla ennyit.
Fussunk neki harmadszor is az ár szerepének az értékesítésben. Miért? Mert van 5 unalomig ismételt rossz beidegződés, amit különböző cégeknél tapasztaltam az elmúlt 4-5 hónapban:
Egyik ügyfelemnél tartottam a viszonteladóinak egy értékesítési tréninget. Ezen a tréningen az értékesítés alap lépéseiről volt szó, és ezek közül az egyikben szó esett az árajánlatokról. Ahogy Tőled most, tőlük is megkérdeztem, hogy melyik a világ legfeleslegesebb árajánlata.
Az egó rossz tanácsadó
Már egyszer írtam erről, de mivel nap mint nap találkozom vele, ezért még mindig aktuális. Akár értékesítő, akár vállalkozó vagy, az egó rossz tanácsadó. Pillanatnyilag úgy tűnhet, hogy érhetsz el sikert, de hosszútávon nincs esélyed. Ha lenézed a vevőidet, (ha van egy csöpp eszük) nem fognak vásárolni nálad. Ha lenézed az alkalmazottaidat, (ha van...
Az utóbbi időben (készülődvén az év végi zárásra és a jövő évi tervezésre) több vállalkozótól is hallottam a következő mondatot:
Mindig azt tanítom a sales-es kollégáknak, hogy az alázat az ügyfél iránt egy nagyon fontos tulajdonsága egy értékesítőnek. A nagy egó ebben a szakmában hosszú távon kizárja a sikert.
Igen, ez a meccs a vállalkozók fejében zajlik. Többször olvasok álláshirdetéseket olyan szöveggel, hogy "mérnök-üzletkötőt" keresnek (ma a Profession portálon is több, mint 40 ilyen van). Egy a baj ezzel, hogy ilyenkor két különböző emberről beszélünk. Nem azért, mert egy mérnök nem képes elsajátítani az értékesítést (kifejezetten szeretem a mérnök...
Igen, drága. Főleg az értékesítőknek, vállalkozóknak. Lehet ezzel vitatkozni, de ha az ügyfeleid szempontjából nézed, akkor drága, mert sokba kerül neked, ha nem tiszteled az ügyfeleidet, és nem alázattal közeledsz feléjük. Mert a nagy egó ezt kizárja. Ugyanis senki nem szeret öntelt, "kihaénnem" típusú embertől vásárolni.
Útjára indítom interjú sorozatomat, amiben figyelemre méltó magyar kkv vállalkozóknak teszek fel kérdéseket. Célom, hogy a válaszokban találd meg te is azt a néhány gondolatot, amivel sikeresebbé teheted a vállalkozásodat, tanulhatsz olyanoktól, akik sikeresen építik vállalkozásukat.
Én már öreg vagyok tanulni!
Igen, ha nem tanulsz, bizony öreg vagy. Te döntötted el. Ne panaszkodj, ha bácsinak/néninek szólítanak.
A hülye vevő...
A hülye vevő kifejezés az én szótáramban nem létezik. Értékesítőként sok lehetőséged és felelősséged van, hogy ne kelljen hülyének tartani a vevőidet. Akár te mész az ügyfélhez, akár az ügyfél megy az üzletedbe, nincs jogod lehülyézni.
A tréningjeim során minden második alkalommal elpanaszolják az üzletkötők, hogy az ő piacuk mennyire árérzékeny. Nem tud mit kezdeni azzal, hogy ha annyit mond a vevőjelöltje, hogy ez drága, és elmegy, beszerzi valahol olcsóbban. Aztán kicsit később rájön, hogy "nem ilyen lovat akart". Végül az üzletkötő és a vevő sem lett elégedett.