A vállalkozó értékesítő? Ha tetszik, ha nem: AZ!!!
Kedves olvasóm!
Pár évvel ezelőtt egy tréningen beszéltünk a célkitűzésről. A tréning elején megkérdeztem a résztvevőket (mindenki vállalkozó volt), hogy ki foglalkozik értékesítéssel. Senki sem jelentkezett. Megkérdeztem, hogy mivel foglalkoznak. Jöttek a válaszok: épületgépészet, könyvelés, informatika, coaching, oktatás, stb. Még egyszer mondom, mindenki vállalkozó volt. A helyzet ma sem sokkal jobb...
Szerinted kell értékesítéssel foglalkozniuk?
Szerintem igen. Ugyanis addig nem történik semmi, amíg valaki el nem ad valamit.
Tehát, ha vállalkozó vagy, szükséged van ügyfelekre, vagyis valamilyen formában értékesítened kell a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Ez most triviálisan hangzik, de ahogy a fenti példa mutatja, nem lehet elégszer elmondani.
Ugyanazokat a feladatokat kell elvégezned, mint egy üzletkötőnek:
- ügyfélszerzés (előtte startégia alkotás)
- üzleti tárgyalás, igényfelmérés
- ajánlatírás
- ajánlatkövetés, zárás, stb.
Szóval ha valami úgy totyog, mint egy kacsa, úgy hápog, mint egy kacsa és úgy néz ki, mint egy kacsa - az általában kacsa. Ha azt csinálod, amit egy értékesítő, akkor értékesítő (is) vagy.
Úgy látszik, a hétköznapokban nagy szükség van arra, hogy egy vállalkozóban tudatosuljon ez a mondat:
Vállalkozóként vagy megtanulsz kapcsolatot építeni és értékesíteni, vagy megfizetsz egy jó értékesítőt, aki megoldja neked ezt a feladatot, és megtanulod kontrollálni.
Mielőtt elkezdesz kapkodni, hogy "Akkor én kiszervezem az értékesítést!", beszéljünk. Az első értékesítő felvétele egy életveszélyes mozzanattá válhat egy vállalkozás életében. Ha eddig még nem volt értékesítőd, és annyira nem rajongsz az értékesítésért, előtte azért beszéljünk. Mivel ma másodállású, tiszta jutalékos értékesítőt majdnem lehetetlen felvenni, szabad szemmel is jól látható befektetés egy értékesítő kolléga. Egy évre minimum 10-12 millióval számolhatsz.
Ha ez nem lesz sikeres, akkor rosszul jársz te is és az értékesítő kolléga is. Mivel nálunk a fő fókusz az ember, azaz az elégedett vállalkozó, elégedett kolléga és elégedett ügyfél, mindig megvizsgáljuk a cégedet, mielőtt toborzunk neked egy első értékesítő kollégát.
Mielőtt ennyit befektetsz, szükséges egy értékesítési stratégia, ami annál komolyabb, hogy "Nem érdekel hogyan, csak menj és adj el!". Előbb alkossunk egy értékesítési stratégiát, kezdd el megvalósítani, nézzük meg, hogy mi mást lehet kiszervezni a tevékenységedből - ezzel a gondolkodásmóddal fogsz eljutni odáig, hogy egy idő után felvehesd az első értékesítődet.
Felhívsz, vagy írsz, hogy nálad is felmérjem, hogy mennyire tudatos az értékesítésed?
Vittinger László
kapcsolatépítész, értékesítés fejlesztő