Munkáltatói márka - nem (csak) a vírus veszélyhelyzet idejére - újratöltve
Azért írok, hogy utálj! Kérlek, tedd meg! Bevallott szándékom az írással a provokáció. Cserébe két kérésem van (szerintem nem túl sok érte:))) Egy: végigolvasás alatt és közben gondolkozz el. Kettő: oszd meg az írást. És ha már kellően utálsz (vagy ha mégsem;), akkor egy bónuszt is kérek! Írd meg, Te mit gondolsz.
Hasonló című írásom áprilisban jelent meg a blogon. Most november van, és ismét nagyrészt éljük az akkori szcenáriókat, késő őszi hangulattal súlyosbítva. Súlyosbítva, mert még a Nap sem süt. Csak elvétve. Most is, ha kinézek a dolgozó szobám ablakán: szürke köd. Ehhez jön ez a "fura" év. Vagy fordítva, most nem is lényeges.
Munkáltatói márka - fontos ez most?
Amikor a túlélésért küzdünk minden percben? Legalábbis sokan.
Úgy vélem, igen. Már csak azért is, mert bajban ismerszik meg igazán a jellem. Az emberé, és a cégé is. Utóbbi nem független (sőt!) a vezetőjétől, a tulajdonosától.
Az év vége felé közeledve eljön a számvetések ideje is, bármennyire rendhagyó ez a 2020. A munkáltatói márka része az is (mint a közvetített értékek, a munkáltatói kínálat megnyilvánulásai), hogyan teszi meg ezt egy cég, vagyis a vezető(k). Hogyan kommunikál, értékel, jelez vissza, jutalmaz vagy sem, mit ad vagy sem a kollégáknak, hogyan tervez, egyáltalán: hogyan reagálja le az évet, most éppen a drasztikusan megváltozó külső körülményeket. Nehéz ez most, sokkal nehezebb kimondani és élni az "együtt sírunk, együtt nevetünk"-et, mint amikor jókedvtől voltak hangosak a céges Karácsonyi Bulik.
Az áprilisi cikkben említett cég üzenete a hozzájuk jelentkezőknek:
"Gyere olyanként, amilyen vagy, és válj a legjobb önmagaddá!"
Ez a filozófia előre vetíti, hogy a Közösség értékes része lesz az új érkező, de a meglévő kollégák is. Ők már Úton vannak legjobb önmaguk felé, amiben a vállalat is támogatja őket. Megmutatja, hogy a középpontban az Ember, a Közösség áll. Hadd idézzek most a korábbi blogból:
"...Mert - ahogy Hamdi Ulukaya is mondja, s eszerint vezette, vezeti cégét - a profiton dolgozni "hülyeség", az emberek, a közösség boldogulásán érdemes dolgozni. S ha szívből és jól csinálod, az meghozza a profitot is..."
A mostani időszakban úgy látom, érzékelem, egyre nagyobb és nagyobb szüksége van (lenne) az egyénnek is a figyelemre, a valódi Közösségekre. A családunkon túl, a barátainkon túl (akikkel lehet, hogy már hónapok óta nem tudtunk találkozni) a munkahelyi közösség tud megtartó erő lenni. Egyáltalán nem mindegy, mit üzen a vezető, a tulajdonos a munkavállalók felé. S főleg: az üzeneten túl, mit tesz. Vagy nem tesz.
A nyár valamennyire fellélegzést adott, egy talmi reményt, hogy "minden visszatér gyorsan a régi kerékvágásba". Bevallom, nálam ez kiveri a biztosítékot.
Mi kell még, hogy észrevegyük: NINCS visszaút! A régi berögződések működésképtelenek. Váltani kell (tisztelet a kivételnek, mint pl. Hamdi Ulukaya, aki vagy megtette, vagy eleve így építi a cégét), most sem késő. Váltani a szemléleten. Váltani azon, mi a fontos, mi van fókuszban. Azon, hogy mit teszünk meg ezért vezetőként, tulajdonosként.
Tudom, nehezet "kérek". Amikor a változtatáshoz érkezünk, akkor szinte mindenki egyetért: Legyen! Amikor pedig tenni kell érte? - nos, azt lépje meg más. Beindul a kifogás-gyár. Persze, tudom, Nálad nem, csak másoknál:).
Akik követnek minket, tudják, hogy tavasszal életmódváltásba kezdtünk. Erről már olvashattatok korábban, most ismétlésképpen a pozitív hozadékokról, felsorolás szinten:
- energiaszint drasztikus emelkedése
- ellenálló képesség fokozódása
- munkabírás fokozódása
- egészségmegőrzés
- hangulatingadozások megszűnése
- hangulat folyamatosan jó szinten tartása
- nem mellesleg: ketten együtt közel 30 kg-ot fogytunk, kb fele-fele arányban - emiatt szükség volt részleges ruhatár cserére, de a vásárlás pozitív is lehet, főleg ilyen apropóból:)
Melós volt? Igen. Kellett a szemléletváltás, egymás támogatása, odafigyelés, elszántság, kitartás? Igen. Tanultunk belőle? Igen. Megérte? Igen.
Vagyis: van praxisunk abban, hogy mivel jár egy változtatás. Nem csak beszélünk róla, de végig is csináltuk: a legérzékenyebb területen, a saját életünkön.
Vedd górcső alá cégedben az alábbi területeket:
1. Kommunikáció
- Mit, mikor, hogyan
- Folyamatos-e
- Párbeszéd-e
- Hova vezet
2. A visszajelzés, értékelés kultúrája
- Milyen gyakori
- Hogyan történik
- Mi a célja
- Milyen döntéseket alapoz meg
- Mennyire várt esemény
3. Egészségmenedzsment, egészségvédelem
- Létezik-e ilyen a cégnél
- Milyen elemei vannak
- Hogyan lett összeállítva
- Mennyire eredményes
4. Fejlesztés, képzés
- Van-e
- Rendszerbe foglalt, a stratégiához illeszkedő-e
- Mennyire igénylik, várják, szeretik a kollégák
- Mennyire hatékony, mi a hozáadott értéke
Ezek a témák még kiemeltebb szerepet kapnak nehéz időkben. Igen, így kellene lennie. Azzal ellentétben, hogy sokszor látjuk: a válsághelyzetre a reakció a költségek visszavágása, és elsődlegesen a HR, az emberi erőforrást érintő területeken.
Pedig ha már léteznek a fenti rendszerek a cégben, akkor a fenntartásuk sokkal többet hozhat hosszú távon, mint a pillanatnyi látszólagos megtakarítás.
Ha viszont még kialakításra, bevezetésre várnak, érdemes velük foglalkozni ilyenkor is.
Kinyilvánítva ezzel, hogy fontos számunkra az embereinkkel való törődés. Ennek a karácsonyi, általában is érzékenyebb időszakban különleges üzenete, jelentősége lehet. Építhetjük a munkáltatói márkánkat, de a legfontosabb: hozzájárulhatunk a kollégáink, a tágabb környezetünk mentális jól-létéhez.
A fenti 4 terület közül (kommunikáció, visszajelzés, értékelés kultúrája, egészségmenedzsment, egészségvédelem, fejlesztés, képzés) a Te cégedben hol látsz előrelépési lehetőségeket?
Ha nem tudod eldönteni, kérj egy díjmentes konzultációt!
Bartha Anikó
HR csapatépítész, jól-lét mentor