Ki a felelős a munkavállalói jóllétért?

2024.01.10

Lejegyezve, szerkesztve, továbbgondolva a Mex Rádióban 2020.02.10 - 2020.07.06. között elhangzott Munkahelyi jól-lét percek adások alapján, melyekben Lantai Tamás Mex-vel beszélgettem. Az adásokat itt érheted el.

A munkaviszony, mint bármely más kapcsolat kétirányú. Legalábbis az kellene legyen. HR szakemberként szerzett tapasztalatomból tudom, lehetnek olyan helyzetek, amikor ez nem tud megvalósulni. Ezek azonban időszakosak, vagy aktuálisan helyzetfüggőek, mint pl egy azonnal kezelendő vészhelyzet, katasztrófa, havária. De azért alapvetően egymás mellé rendeltségi viszonyt, és egymásra utaltságot jelent munkavállaló és munkáltató, vezető és beosztott kapcsolata.

Ebbe (a közös eredmények elérésének kívánalmával) nem fér bele, hogy a felek egymásra mutogatnak: miattad nincs teljesítmény. Hol van itt az egyén felelőssége? Vagy éppen a cég, a szervezet által biztosított környezet nem megfelelő? Ahhoz (akár egy jól működő párkapcsolatban), hogy elérhetőek legyenek a (közösen) kitűzött célok, együttműködésre van szükség.

A címben feltett kérdéssel kapcsolatban pedig kiemelendő:

akkor együttes munka, közös eredmény a munkavállalói jóllét.

Ez mind szép és jó …. de mi a valóság?

Gyakran hallom azt munkavállalóktól (pl. állásinterjún, szervezetben projektmunka során, vagy csak úgy beszélgetve), hogy csak a panasz érkezik. Igen, tisztában vagyok vele, hogy az elmúlt időszak még embert próbálóbb volt, mint a korábbi évek. Tudom (mi sem vagyunk ezzel másképp a cégünkben), sok a nehézség, a megoldandó feladat, a hirtelen változás. Egyre kimerültebb lelkiállapotban mind nehezebb és nehezebb ezekkel megküzdeni.

A "másik oldalt" (munkáltató) sem akarom szentként feltüntetni. Sokszor a reakció a panaszokra csukott fül (ügyfeleink ez alól kivételek, mert tudják: vevői elégedettséget csak elégedett munkatársakkal lehet elérni:)), a problémák lekicsinylése, a "nincs rá pénz" mondattal való lezárás, vagy a meg nem hallgatás.

Ezek nehéz helyzetek mindkét félnek, éppen ezért lenne még fontosabb az együttműködés. Amikor minden gördülékeny, dübörög az üzlet, akkor könnyű jófejnek lenni. Akkor derülnek ki a valódi emberi értékek és kvalitások, amikor nehéz idők járnak.

Mit tehetsz munkáltatóként/vezetőként ilyen helyzetben a munkavállalói jóllét fenntartása érdekében?

Mindezek a törekvések azonban totális kudarcba fognak fulladni akkor, hogy a másik oldal (munkavállalók) nem fogadókész.

Sajnos még mindig gyakori, hogy nem vállalnak felelősséget az emberek a saját életükért. Ahhoz, hogy sikeres legyen egy - egy jóllét program, kell az ott dolgozók hajlandósága, nyitottsága is.

Mit tehetsz munkavállalóként a saját jóllétedért? Gondold át az alábbi kérdéseket:

A végső következtetés: csak közösen, együttműködve tudunk tenni mind saját, mind a környezetünk, csapatunk jóllétéért.

Céges jóllét témában ha kérdésed van, beszélgessünk! :)

Addig is minden jót: Anzsi