Öntudatos Dezső esete az értékesítéssel - csodavárás

2020.12.15

Egy beszélgetés "Öntudatos Dezső" kkv cégvezetővel.

  • Laci, tudtok hozni egy jó értékesítőt?
  • Igen, de előtte néhány kérdésem lenne az értékesítésről.
  • Ok, de egy mondatban elmondom, hogy mit kell csinálnia: gyorsan adja el a bizgentyűinket bárkinek!
  • Mégis ki a célpiacotok?
  • Mindenki!
  • Hogyan tanítjátok be?
  • Hogyhogy betanítani? Kap egy árlistát, mintadarabokat, katalógust, másnap betanulja és mehet! A következő héten már kell tudnia eladni!
  • Egy ilyen aránylag bonyolult terméknél ez kevésnek tűnik.
  • Mit kellene még adni? Betanítsuk mérnöknek??? Eladnia kell, nem gyártani!
  • Milyen fizetési konstrukciót gondoltál neki?
  • Egyszerű: az első 3 hónapban kap 100.000 Ft alapfizetést, aztán tiszta jutalékos fizetése lesz.
  • Milyen marketing támogatást kap?
  • Most mondtam, katalógust! Meg névjegykártyát!
  • Mi a helyzet az online jelenlétetekkel?
  • Van egy weboldalunk is, de azt még frissíteni kell a tavalyi új termékekkel.
  • Honnan jönnek hozzátok ügyfelek?
  • Hogyhogy honnan??? Azért van az értékesítő, hogy telefonáljon, és szerezzen! Mittudomén, bemegy egy gyárba, a portán kéri a műszaki igazgatót, és megkérdezi, hogy kell-e neki bizgentyű.
  • Facebook oldalatok, youtube csatornátok van?
  • Mi??? Ezt a marhaságot miért kérdezed??? Ha meglátok valakit Facebookozni a cégnél, kirúgom!
  • Én céges Facebook oldalra gondoltam. Adwords kampányokat csináltok?
  • Na most már dühítenek a kérdéseid!!! Tavaly volt két online marketinges próbálkozó, de kirúgtam őket, mert egy hónap alatt semmit sem hoztak!
  • Kedves Dezső, sajnos nem fogunk tudni értékesítőt hozni neked.
  • Tessééééék???

Töredelmesen bevallom, "Öntudatos Dezsővel" folytatott beszélgetésemet 3 különböző tárgyalásból raktam össze, de nem 1996-ból, hanem az elmúlt két évből!!! De mindegyik mondat elhangzott.

Tavaly és tavalyelőtt a KKV szektorban néhány cégvezetőnél tapasztaltam azt, hogy egy közel nulláról elkezdett online marketing tevékenységtől 2 hónap alatt kétszeres vagy sokszoros forgalmat, azaz csodát vár el.

Vagy még mindig találkozom azzal, hogy egy új értékesítőtől a második héten többmilliós forgalmat várnak. A stratégia: "Nem érdekel hogyan, csak menj és adj el!"

Az esetek döntő többségében nem is kezdünk el dolgozni az ilyen vállalkozókkal. (Persze, ha ügyesen titkolja a csodavárást, azért meg tud téveszteni minket is.)

Kedves cégvezető, a feladat, mielőtt értékesítőt (főleg az első értékesítő esetén) veszel fel:

  • Üzleti terv készítése (ha még nincs)
  • Marketing és sales stratégia
  • Piackutatás
  • Szakmai és értékesítési képzések tervezése
  • Juttatási csomag és egyéb HR teendők (pl a beléptetés folyamata) tervezése
  • Presales azaz értékesítés támogatás megtervezése (pl. mérnöki támogatás)
  • Konkrét ügyfélszerzési terv
  • Az értékesítői munkakör pontos leírása
  • Konkrét sales aktivitás és teljesítményértékelés meghatározása

A cégedre szabott részleteket a személyes konzultáció után megkapod.

Két lehetőséged van:

  1. elkezded megtanulni, hogy hogyan láss neki ezeknek a feladatoknak
  2. Megbízol egy tanácsadó céget, hogy segítsen neked

Ha a fenti párbeszédből bármelyik félkövérrel kiemelt mondatot kiejtetted a szádon, ( na jó, kivéve a tessék) és már beláttad, hogy helytelen volt, akkor itt kérhetsz tőlünk egy ingyenes konzultációt.

Vittinger László
kapcsolatépítész, sales mentor