Mennyire fontos szempont az ár az értékesítésben?
Fussunk neki harmadszor is az ár szerepének az értékesítésben. Miért? Mert van 5 unalomig ismételt rossz beidegződés, amit különböző cégeknél tapasztaltam az elmúlt 4-5 hónapban:
- "Nem tudok eladni, csökken a forgalmam, mert a konkurencia olcsóbb."
- "Mindig alkudoznak, és mindig az ár dönt, ha nem mi vagyunk a legolcsóbbak, akkor nem tudunk nyerni."
- "Majd csinálunk két ár akciót, és többet fognak venni a viszonteladóink."
- "Ne gyere nekem azzal, hogy nem számít az ár, a mi piacunk speciális, itt nem igaz, amit mondasz!"
- " Ebben az országban nincs pénz, mindenki szegény, csak az olcsót lehet eladni."
Most pedig nézzük meg, hogy miért tartom rossz beidegződésnek ezt az 5 mondatot.
A teljesség igénye nélkül 10 szempont az értékesítésben, ami befolyásolja a vevőt a döntésében:
- Pontosan meghatározott vevőigény (nem véletlenül emeltem ki)
- Minőség (a termékedé, a szolgáltatásodé, a kiszolgálásodé)
- Élettartam (a terméked élettartama)
- Szakértelem (a tiéd mint értékesítőé)
- Határidő (amikorra szállítasz)
- Bizalmi szint (Mennyire bízik benned a vevőd?)
- Pontosság (határidők, adminisztráció)
- Ígéretek betartása (pl.: ajánlat tartalom, határidő)
- USP (Unique Selling Point, azaz egyedi jellemző, de ne csak a termékre gondolj!)
- Ár
+1. ... Ha tudsz még ilyet, írd meg nekem!
Igen az ár is szempont. De rajtad múlik, hogy hányadik helyen van a 10-ből. Nyilván nem minden esetben merül fel az összes szempont, de 4-5 minden esetben megvan.
Most kérlek, hogy gondold végig, hogy mi volt az az 5 dolog amit mostanában vettél (nem a tescos/sparos/cba-s/pennys/stb. bevásárlásokra gondolok, bár élelmiszereknél is van értelme feltenni ezt a kérdést) és írd le a szempontjaidat, ami szerint kiválasztottad. Lehet céges illetve magánjellegű vásárlás is, attól függően, hogy neked milyen vevőid vannak.
Megvagy? Ok. Légy szíves, ne hozd fel a mosószert, amivel a feleséged megbízott, és te a legolcsóbbat vetted, mert ott nem voltál tisztában a saját vevői igényetekkel, és neked ez nem volt fontos.
Vizsgáld meg, hogy mik voltak a szempontjaid. Próbáld ki, hogy rangsorolod is a szempontokat. Ha találsz olyat, ahol az ár volt az első szempont, írd meg nekem a vittinger@ertekesits.hu emailcímre és megcáfolom.
Nézzünk egy példát, ami 2 éve velem esett meg, mint vevővel.
Mobiltelefont akartam venni a páromnak. Kinéztem két típust az interneten (igen, az árgépen is, de nem az első hármat választottam), majd elmentem az egyik ismertebb, közepes méretű szaküzletbe, hogy megveszem. A keret 70.000 Ft volt. Eltökéltem, hogy valamelyiket megveszem, mert másnap volt a párom szülinapja.
Az üzletben megkérdeztem, hogy vannak-e készleten. Az egyik nem volt, így kértem a másikat. Erre az eladó értékesítő a következőket kérdezte:
- Megkérdezhetem, hogy miért ezt a két típust nézte ki?
- A kijelző mérete és minősége, a RAM mérete, a fényképező minősége, és az ár/érték aránya miatt.
- Mielőtt kihozom, megkérdezhetem, hogy hol lakik?
- Persze, Tata mellett, Neszmélyen. - válaszoltam meglepődve.
- Az ugye a határ mellett van?
- Igen.
- Sokat használják otthon a telefont?
- Persze.
- Akkor had javasoljak önnek egy harmadik típust.
- Miért?
- Mert az ön által választott típusban nincs benne egy olyan frekvenciasáv, ami a gyengébb lefedettségű területeken (pl.: határ mellett) biztosítaná a térerőt. Ezért nincs benn a szolgáltatók kínálatában ez az egyébként remek típus. Aki javarészt Budapesten, nagyvárosban jó lefedettségű helyen használja, annak ez nem kompromisszum, de önnek az lenne. Nézze meg inkább ezt a típust, hasonló műszaki paraméterei vannak, de ebben benne van ez a kérdéses sáv is. Ebben nincs kompromisszum az ön számára.
- Mennyibe kerül?
- 79.900 Ft
- Hm. (Itt gondolkodtam egy kicsit, megveszem 70-ért azt amit kinéztem és nem tudom rendesen használni? Inkább ráköltök még egy 10-est, de legalább jó lesz.) Köszönöm a segítséget, kérem az ön által mutatott telefont.
Kezded érteni? Összeáll a kirakós?
- Nem mentem haza megnézni a neten, hogy van-e olcsóbban az értékesítő által mutatott típus, mert szorított a határidő (szerintem te sem kockáztatsz a párod szülinapja miatt)
- Nem akartam minőségi kompromisszumokat kötni.
- Az értékesítőben megbíztam, mert jól derítette ki, hogy jó lesz-e nekem ez a készülék.
- Az értékesítő igazolta a szakértelmét.
- Az ára nem volt sokkal több, mint amit elterveztem.
Tehát az ár az ötödik szempontom volt! Nem az első!
Tudom, ez egy kiragadott példa. Ha van időd, egy kávé mellett a te termékedről is tudok hozni példát.
Ha te is kiejtetted már az írásom elején említett 5 mondat valamelyikét, akkor tedd meg, hogy eszerint a 10 szempont szerint értékeled a termékedet/szolgáltatásodat. egy kis segítség az elsőként említett szemponthoz: nézd meg, hogy milyen hasznot/értéket jelent a vevőidnek a a terméked/szolgáltatásod.
Segítsek? Jelentkezz egy ingyenes konzultációra nálam, és segítek!
Vittinger László
kapcsolatépítész